[wcas-search-form]

30.00 

Zamówienie wyślemy do 00 00 00

Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny

Informacje dodatkowe

Autor

ISBN

Rok wydania

Liczba stron

Format

Cena katalogowa

OPIS KSIĄŻKI

Zagadnienie badawcze ujęte w temacie opracowania jest zrozumiałe dla przyszłego czytelnika. Można je ująć w pytaniu, na ile różne wiekowo poko­lenia cenią rodzinę jako wartość? W założeniu Autorki rozprawy jest teza, że różnią się w ocenie tej podstawowej jednostki życia społecznego […]. Dla tzw. konstruktywnych cech badań pedagogicznych spośród innych badań społecznych i badań o człowieku, wyróżnia się ich sprawczy, prakseologiczny charakter czy też aspekt moderatywny, a nie tylko diagnostyczny (jak jest, ew. dlaczego tak jest?). Ze spisu treści rozprawy wynika, że na tak widzianych badaniach (zadaniach) Autorka się skupiła. Tak też tendencja ta „odciska się” w większości prac pedagogicznych […]. Struktura tekstu odpowiada logice przyjętego postępowania badawczego.   Z recenzji prof. zw. dr. hab. Stanisława Kawuli     Rodzina nieodmiennie, stanowiąc podstawową komórkę społeczną, znajduje się w polu zainteresowań nie tylko polityków i pracodawców, lecz również socjologów, psychologów i oczywiście pedagogów. Choć istnieje wielka liczba publikacji o charakterze ideologicznym, na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie spadła liczba badań empirycznych poświęconych temu zagadnieniu. Tym większe uznanie należy się Autorce, która podej­muje temat ciekawy teoretycznie, a jednocześnie […] o bardzo szerokiej gamie odniesień praktycznych […]. Należy podkreślić, że tak szeroko i międzypokoleniowo zakrojone badania są bardzo rzadkie, co podnosi walor poznawczy omawianej książki. Zawiera ona podstawy teoretyczne stawianych hipotez (odwołując się do bogatej literatury zarówno polskiej, jak i obcojęzycznej), omówienie metodologii badań własnych oraz pre­zentację uzyskanych wyników. Autorka, nie ograniczając się do suchych faktów, stara się umieścić swoje rozważania na szerokim tle społecznym, mocno akcentując perspektywę aksjologiczną swoich badań. Praca jest napisana poprawnym językiem literackim, daje świadectwo dojrzałości i samodzielności badaczki.   Z recenzji dr. hab. prof. nadzw. Stanisława Gałkowskiego     Spis treści:   List of contents   Wstęp   ROZDZIAŁ I Współczesne przeobrażenia społeczne – tendencje i zagrożenia 1. Zmienność i powierzchowność jako cecha współczesności 2. Poszukiwanie oraz afirmacja aksjologicznych podstaw rozwoju człowieka w procesach edukacyjnych i wychowawczych 3. Znaczenie rodziny w procesie kształtowania ludzkiej aksjologii 4. Przemiany rodziny i rozwój alternatywnych form życia rodzinno-małżeńskiego   ROZDZIAŁ II Rodzina w perspektywie naukowych rozważań 1. Rozwój pedagogicznej orientacji familiologicznej 2. Pojęcie rodziny oraz instrumenty realizacji wychowania rodzinnego 3. Próby typologizacji rodzin i ich charakterystyka 4. Funkcjonalność i dysfunkcjonalność systemu rodzinnego 5. Uzasadnienia dla kształtowania kultury pedagogicznej rodziców   ROZDZIAŁ III Rodzina jako wartość społeczna 1. Realizacja wartości rodziny w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej 2. Wartość rodziny w perspektywie katolickiej nauki społecznej 3. Prawne środki ochrony wartości rodziny   ROZDZIAŁ IV Metodologia i organizacja badań własnych 1. Przeobrażenia modelowe systemu rodzinnego – wgląd w badania i wskazania metodologiczne 1.1. Model i modelowanie w badaniach naukowych 1.2. Badanie modelu rodziny jako możliwość rozpoznawania percepcji wartościrodziny 1.3. Badanie modeli rodziny – uwagi metodologiczne 2. Podstawy metodologiczne badań własnych 2.1. Podstawowe cele i przedmiot badań własnych 2.2. Problemy i hipotezy badawcze 2.3. Zmienne i ich wskaźniki 2.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze 2.5. Charakterystyka terenu badań,  badanej populacji oraz organizacji badań   ROZDZIAŁ V Rodzina jako wartość w ocenie współczesnej młodzieży 1. Miejsce wartości rodziny w hierarchii wartości badanej młodzieży 2. Odniesienie badanej młodzież do rodziny biologicznej jako odzwierciedlenie percepcji wartości rodziny 3. Przyszłościowy model rodziny preferowany przez młodzież jako wyraz postrzegania wartości rodziny   ROZDZIAŁ VI Wartość rodziny w percepcji pokolenia rodziców 1. Miejsce wartości rodziny w hierarchii wartości rodziców 2. świadomościowy model rodziny funkcjonujący w środowisku rodziców 3. Realizowany przez rodziców model rodziny   ROZDZIAŁ VII Wartość rodziny w opinii pokolenia seniorów 1. Człowiek starzejący się we współczesnej rodzinie i społeczeństwie 2. Usytuowanie wartości rodziny w hierarchii wartości osób starszych 3. świadomościowy model rodziny preferowany przez pokolenie seniorów   ROZDZIAŁ VIII Modele rodziny w zestawieniu międzypokoleniowym  i ich aksjologiczna perspektywa oraz modele wsparcia rodziny 1. Wartość rodziny w kontekście pokoleniowych przeobrażeń 2. Miejsce wartości rodziny w hierarchii wartości współczesnego człowieka w zestawieniu międzypokoleniowym 3. Modele rodziny w ujęciu międzypokoleniowym 4. Modele wsparcia współczesnej rodziny jako podstawowej wartości społecznej   Zakończenie   Bibliografia   Spis tabel i wykresów   Aneks  Summary

Skip to content