42.00 zł
Zamówienie wyślemy do 00 00 00
Autor | |
---|---|
ISBN | |
Rok wydania | |
Liczba stron | |
Format | |
Cena katalogowa |
Spis treści
Słowo od autora
Rozdział pierwszy. Relacja wspólnota – podmiot w aspekcie normatywnym
1. Wstęp
2. Aspekty zagadnienia wspólnoty
2.1. Aspekt esencjalny
2.2. Aspekt genetyczny i normatywny
3. Diagnoza sporu komunitarystów z liberałami
4. Tropy normatywnego myślenia o wspólnocie
4.1. Uwagi o wspólnocie
4.2. Problem końcowy, czyli problem aksjoliberalizmu
5. Podsumowanie
Rozdział drugi
Podmiot = decyzja. Jak racje stają się przyczynami
1. Ekspozycja problemu
2. Dlaczego człowiek nie jest podmiotem?
3. Racje praktyczne w działaniu wolnym
4. Jak racje stają się przyczynami
5. Wnioski dla filozofii podmiotu płynące z powyższego
5.1. Resume
5.2. Podmiot jako konfiguracja racji
5.3. Podmiot jako causa sui
5.4. Etyczne konsekwencje (aspekty) utożsamienia podmiotu z decyzją
Rozdział trzeci
Uzasadnienie wartości człowieka – historia i meritum
1. Identyfikacja wartości człowieka
2. Historyczne wersje uzasadnienia wartości człowieka i ich mankamenty
2.1. Filozofia starożytna – wartość rozumu
2.2. Filozofia chrześcijańska – wartość godności
2.3. Renesans, czyli eklektyzm
2.4. Immanuel Kant – wartość wolności
2.5. Liberalizm – nieuzasadniona wartość „wolności”
3. Współczesne aporie wartości człowieka
4. Uzasadnienie wartości egzystencjalnej podmiotu
5. Problem wartości protopodmiotu
Rozdział czwarty
Racjonalność samobójstwa?
Samobójstwo w świetle uzasadnienia aksjologicznego
1. Kontekst i ekspozycja problemu
2. Racje praktyczne wobec kwestii samobójstwa
3. Aporie racji praktycznych dotyczących samobójstwa
4. Temporalno-treściowe korekty (niezmiennej) racjonalności formalnej
5. Uwagi końcowe
Rozdział piąty
Uniwersalność moralności a zróżnicowanie wartości
1. Problem
2. Moralność – zakres, warunki, wartości
3. Charakterystyka wartości przedmiotowych (w kontraście do moralnych)
4. Kwestia względności (relatywności) wartości przedmiotowych
5. Racje za bezwzględnością i względnością wartości
6. Dygresja o wartościach trwania i wartościach rozwoju
7. Komentarz do liberalistycznej zasady prymatu słuszności nad dobrem
Rozdział szósty
Dlaczego powinienem być racjonalny?
1. Merytoryczne usytuowanie problemu
2. Racjonalność praktyczna a racjonalność pragmatyczna
3. Paradoksalny status pytania o powinność racjonalności
4. Arystoteles i Kant o powinności racjonalności
4.1. Arystoteles
4.2. Kant
4.3. Konkluzja
5. Wyjście z błędnego koła powinności i racjonalności
6. Objaśnienia końcowe
6.1. Kwestia genezy racjonalności praktycznej
6.2. Metodologiczny schemat przedstawionej argumentacji
Bibliografia
Abstract
Indeks nazwisk
tel. 017 872 13 69 (Kolportaż)
tel. 017 872 14 37 (Dyrektor)
faks: 17 872 14 26
e-mail: wydaw@ur.edu.pl
Adres:
ul. prof. St. Pigonia 6, 35-310 Rzeszów