31.50 zł
Na stanie
Zamówienie wyślemy do 00 00 00
Autor | |
---|---|
ISBN | |
Rok wydania | |
Liczba stron | |
Format | |
Cena katalogowa |
Spis treści:
Wprowadzenie
Waldemar Furmanek
Część pierwsza
EDUKACJA WOBEC PRZEMIAN CYWILIZACYJNYCH
Wprowadzenie
Rozdział 1
Istota współczesnych przemian cywilizacyjnych
1. Pojęcie przemiany
2. Paradygmaty przemian cywilizacyjnych
2.1. Prymat człowieka nad wszystkimi zjawiskami cywilizacji
2.2. Prymat osoby nad rzeczą
2.3. Paradygmat aksjologiczny
2.4. Prymat etyki nad techniką i technologią
2.5. Paradygmat o niezbędnie koniecznej analizie systemowej zjawisk cywilizacji
Rozdział 2
Od rzemiosła do czwartej rewolucji przemysłowej (Industrie 4.0)
1. Idee kolejnych rewolucji przemysłowych
2. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwem wiedzy i ludzi twórczych
3. Wyróżnione znaczenie przemysłu włókienniczego i samochodowego
3.1. Paradygmaty produkcji wskaźnikami przemian cywilizacyjnych
3.2. Trzecia rewolucja przemysłowa
3.3. Idee czwartej rewolucji przemysłowej
4. Główne kierunki przemian w czwartej rewolucji przemysłowej
4.1. Wpływ technologii definiujących na wybrane sfery życia człowieka
4.2. Rozwój usług sieciowych
4.3. Zmiany w strukturze zatrudnienia
Rozdział 3
Wyzwania piątej rewolucji przemysłowej
1. Idea piątej rewolucji przemysłowej
1.1. Masowa kastomizacja produktów
1.2. Wielorakość wyników współczesnej pracy człowieka
1.3. Utwory i usługi cyfrowe
1.4. Nowa jakość wyników pracy
2. Zmiany w charakterze pracy
3. Reindustrializacja i dezindustrializacja
3.1. Reindutrializacja
3.2. Dezindustrializacja (odprzemysłowienie)
4. Rynek pracy początku XXI w.
Rozdział 4
Nowy model gospodarki. Wyzwania dla edukacji zawodowej
1. Eksplikacja pojęcia gospodarka oparta na wiedzy
2. Transfer wiedzy i technologii
3. Funkcje wiedzy w nowym modelu gospodarki
3.1. Informacje tworzywem wiedzy
3.2. Wiedza ukryta i wiedza jałowa
4. Od gospodarki replikacyjnej do innowacyjnej
5. Optymalizacja. Od wyników pracy energo- i materiałochłonnych do wyników wiedzochłonnych
Rozdział 5
Innowacje kategorią współczesności
1. Współczesność obiektem badań
2. Innowacja. Eksplikacja pojęcia
2.1. Typologia innowacji
2.2. Podział innowacji według innych wybranych kryteriów
3. Odkrycia naukowe – wynalazki – innowacje
4. Innowacyjność w pracy wskaźnikiem rozwoju społeczeństwa informacyjnego
4.1. Innowacyjność – idea polityki gospodarczej krajów Unii Europejskiej
5. Modele działalności innowacyjnej
6. Działania innowacyjne w cywilizacji informacyjnej
6.1. Kluczowe innowacje techniczne
6.2. Giganci innowacji
7. Konsekwencje upowszechniania innowacji dla edukacji zawodowej
7.1. Innowacje pedagogiczne
7.2. Założenia innowacji pedagogicznych
7.3. Rodzaje innowacji pedagogicznych
7.4. Kompetencje kluczowe a metaumiejętności
7.5. Znaczenie rozwoju kompetencji edukacji zawodowej
Rozdział 6
Nowa praca człowieka w cywilizacji informacyjnej
1. Rewolucja w pracy człowieka
1.1. Zmiany w stratyfikacji społeczno-zawodowej
2. Nowa praca – zarys problematyki
3. Opis nowej pracy człowieka w cywilizacji informacyjnej
4. Koegzystencja zjawisk cywilizacyjnych a praca w cywilizacji informacyjnej
5. Konsekwencje wszechobecności technologii informacyjnych dla pracy człowieka
6. Charakterystyka nowej pracy zawodowej człowieka
6.1. Nowe tworzywa pracy. Dematerializacja pracy
6.2. Wiedzochłonność wytworów pracy ludzi
6.3. Nowe wyniki nowej pracy człowieka w cywilizacji informacyjnej
6.4. Nowe środowisko pracy człowieka
6.5. Nowe formy organizacji pracy. Dzielenie się pracą
6.6. Nowe formy świadczenia pracy w cywilizacji informacyjnej
7. Komparatystyczna analiza cech pracy człowieka w trzech modelach cywilizacji
Waldemar Furmanek
Część druga
PROPEDEUTYKA EDUKACJI ZAWODOWEJ W NOWYM SYSTEMIE OŚWIATY
Wprowadzenie
Rozdział 1
Nowy system edukacji zawodowej w Polsce
1. Przebudowa polskiej edukacji zawodowej
2. Reforma systemu oświaty realizowana w Polsce od 1 września 2017 r.
2.1. Założenia reformy
2.2. Akty prawne wprowadzające reformę
2.3. Obszary kluczowe edukacji zawodowej objęte reformą
Rozdział 2
Wybrane problemy reformy systemu edukacji zawodowej
1. Dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy
1.1. Nowa klasyfikacja zawodów (szkolnych?)
1.2. Kształcenie w nowych zawodach
1.3. Struktura nowego systemu kształcenia zawodowego
2. Europejska Rama Kwalifikacji (ERK)
2.1. Definicje pojęć kluczowych ERK
2.2. Założenia ERK
2.3. Polska Rama Kwalifikacji (PRK)
3. Nowe podstawy programowe kształcenia w zawodach
3.1. Katalog efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów
3.2. Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK)
4. Uelastycznienie ścieżki zdobywania kwalifikacji
4.1. Szkolnictwo branżowe
4.2. Branżowa szkoła I stopnia
4.3. Branżowa szkoła II stopnia
4.4. Centra kształcenia praktycznego (CKP)
5. Pomoc uczniom i rodzicom w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej
6. Wspieranie kadry szkół
6.1. Zalecenia OECD w sprawie kształcenia nauczycieli
7. Poprawa jakości i efektywności kształcenia zawodowego
8. Doskonalenie funkcjonowania sytemu egzaminowania
Waldemar Furmanek
Część trzecia
TEORIA EDUKACJI ZAWODOWEJ WOBEC PROCESÓW WSPÓŁCZESNOŚCI
Wprowadzenie
Rozdział 1
Paradygmaty współczesnej edukacji zawodowej
1. Poliparadygmatyczność teorii edukacji zawodowej
2. Paradygmat edukacji podmiotowej
3. Paradygmat aksjologiczny. Wychowanie czy edukacja zawodowa?
4. Prymat człowieka nad technologiami kluczowymi zawodu
5. Paradygmat metodologiczny
6. Paradygmat elastyczności organizacyjnej
Rozdział 2
Od behawiorystycznej do humanistycznej edukacji zawodowej …
* * *
tel. 017 872 13 69 (Kolportaż)
tel. 017 872 14 37 (Dyrektor)
faks: 17 872 14 26
e-mail: wydaw@ur.edu.pl
Adres:
ul. prof. St. Pigonia 6, 35-310 Rzeszów