[wcas-search-form]

56.16 

Zamówienie wyślemy do 00 00 00

Kultura – Przemiany – Edukacja, tom specjalny / Culture – Changes – Education: Child Research and Education

Informacje dodatkowe

Redakcja naukowa

ISSN

ISBN

Rok wydania

Liczba stron

Format

Cena katalogowa

OPIS KSIĄŻKI

Spis treści
Wprowadzenie

CZĘŚĆ I. EDUKACJA FORMALNA: WYZWANIA, POLITYKA I PRAKTYKI SZKOLNE
Krystyna Chałas, Szkoła środowiskowa i szkoła w środowisku – dwie strategie rozwojowe szkoły  wiejskiej i jej podmiotów
Dimitrina Kamenova, Focusing on the educational environment for harmonic child development
Dimitris Zachos, Konstantinos-Antonios Angelopoulos, Political climate and schooling: teachers’ perceptions and practices on social differentiation and intercultural education
Joanna Kandzia, Aspekty trudności i niepowodzeń dzieci w uczeniu się matematyki
Beata Ciupińska, Wyzwania diagnostyczne w edukacji wczesnoszkolnej w zmieniającej się rzeczywistości oświatowej
Jan P. Gałkowski, Agnieszka Zatyka-Szlachcic, Studenci uniwersytetu, ale wciąż nastolatkowie. Najmłodsi studenci w perspektywie rzeczników akademickich
Marta Dick-Bursztyn, English as a Second Language teacher training practicum – exploring Polish university students’ experiences and perceptions – in search of supportive strategies

CZĘŚĆ II. EDUKACJA ALTERNATYWNA I INNOWACJE: NOWE PODEJŚCIA I CYFROWA TRANSFORMACJA
Wanda Grelowska, Małgorzata Buchla, Motywacyjne i emocjonalne determinanty efektywnej nauki czytania we wczesnym dzieciństwie
Rafał Mazur, Alternatywne metody pracy z tekstem i lekturą w ramach edukacji polonistycznej oraz lekcji języka polskiego
Agnieszka Buczak, Izabella M. Łukasik, Pułapki edukacji. Pasja, rozwój, motywacja a wolność dziecka
Anna Ozga, Odkrywanie przez dociekanie jako strategia dynamizowania rozwoju umiejętności projektowania rozwiązania u uczniów edukacji wczesnoszkolnej
Fernando Albuquerque Costa, Elisabete Cruz, Sandra Fradão, Emily Sousa, The Escol@s Digitais Project. An experience of working with technologies in Primary Education in Portugal
Anna Michniuk, Maria Faściszewska, Praca zdalna wśród polskich logopedów – raport z badań
Vesselina Valcheva Dimitrova, Youth work and youth workers as key elements for youth pedagogy development and realisation

CZĘŚĆ III. TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ I INTERWENCJI TERAPEUTYCZNYCH
Anna Boguszewska, Polskie propozycje wychowania estetycznego u progu XX wieku
Elżbieta Napora, Wiktoria Elmanowska, Sandra Misztela, Anna Kaczmarek, Natalia Paździo, Julia Piasecka, Agnieszka Sulińska, Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w rodzinie w kontekście zmieniającej się rzeczywistości społecznej i edukacyjnej na podstawie badania testem rysunku rodziny
Marta Kondracka-Szala, „Oswoić” muzykę popularną w edukacji dzieci – refleksje teoretyczno-praktyczne
Nilüfer Pembecioğlu, Identity, Creativity and Alienation in the Context of Child and Art
Timea Mészáros, Vilmos Vass, Developing Creativity in the Higher Education on the Relationship between Community Art and Whole Child Approach
Stella Kaczmarek, Formy leczenia zaburzeń psychosomatycznych u młodzieży – także za pomocą muzykoterapii
Emilia Śmiechowska-Petrovskij, Model edukacji wizualnej osób niewidomych w zakresie sztuk wzrokowych i wskazówki aplikacyjne
Joanna Gładyszewska-Cylulko, Uczniowie z niepełnosprawnością wzroku w zmieniającej się rzeczywistości społecznej i edukacyjnej – obszary wymagające wsparcia
Anna Bieganowska-Skóra, Stereotypowy wizerunek czy marka osobista – film źródłem wiedzy o niepełnosprawności
Paweł Cylulko, Elementy edukacji artystycznej dziecka w zakresie sztuki muzycznej w tyflomuzykoterapii

CZĘŚĆ IV. PSYCHOSPOŁECZNE DETERMINANTY I RAMY PRAWNE W KONTEKŚCIE EDUKACYJNYM
Nilüfer Pembecioğlu, The Hidden Impact of War on Children’s Identity and Attachment: “The Magician’s Elephant”
Rania Zachariadou, Unaccompanied minors: agency and rights
Monika Czyżewska, Szkoła dbająca o dobrostan dzieci – ofiar i świadków przemocy domowej
Andrzej Chudnicki, Sukcesy i porażki reformy systemu pieczy zastępczej
Katarzyna Korona, Wsparcie dziecka i jego edukacji w działalności kuratorów sądowych
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska, Wspieranie potencjałupsychospołecznego młodzieży na przykładzie projektu me_HeLi-D
Anna Gaweł-Mirocha, Wirus w koronie – sytuacja społeczna dzieci odrzuconych rówieśniczo w przestrzeni szkolnej a pandemia COVID-19
Anna Nitecka, Dlaczego nasze dzieci jedzą śmieci – determinanty zachowań żywieniowych
Recenzenci i procedura recenzowania
Indeksacja w bazach danych

——————————————————————————————————————————–

Contents
Introduction
PART I. FORMAL EDUCATION: CHALLENGES, POLICIES AND SCHOOL PRACTICES
Krystyna Chałas, Community school and school in the community – two development strategies of the rural school and its entities
Dimitrina Kamenova, Focusing on the educational environment for harmonic child develop- ment
Dimitris Zachos, Konstantinos-Antonios Angelopoulos, Political climate and schooling: teachers’ perceptions and practices on social differentiation and intercultural education
Joanna Kandzia, Aspects of difficulties and failures in learning mathematics
Beata Ciupińska, Diagnostic challenges in early childhood education in a changing educational reality
Jan P. Gałkowski, Agnieszka Zatyka-Szlachcic, University students yet still teenagers. The youngest students in the perspective of academic ombudspersons
Marta Dick-Bursztyn, English as a Second Language teacher training practicum – exploring Polish university students’ experiences and perceptions – in search of supportive strategies

PART II. ALTERNATIVE EDUCATION AND INNOVATION NEW APPROACHES AND DIGITAL TRANSFORMATION
Wanda Grelowska, Małgorzata Buchla, Motivational and emotional determinants of effective learning to read in early childhood
Rafał Mazur, Alternative methods of working with text and school reading during Polish lan- guage education and Polish language lessons
Agnieszka Buczak, Izabella M. Łukasik, Pitfalls of education. Passion, development, motiva- tion and child’s freedom
Anna Ozga, Inquiry Based Science Education as a strategy to stimulate the development of solution design skills of pupils in early childhood education
Fernando Albuquerque Costa, Elisabete Cruz, Sandra Fradão, Emily Sousa, The Es- col@s Digitais Project. An experience of working with technologies in Primary Education in Portugal
Anna Michniuk, Maria Faściszewska, Polish speech therapists vs. online work – the research report
Vesselina Valcheva Dimitrova, Youth work and youth workers as key elements for youth pedagogy development and realisation

PART III. THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF ART EDUCATION AND THERAPEUTIC INTERVENTIONS
Anna Boguszewska, Polish proposals for aesthetic education at the beginning of the 20th century
Elżbieta Napora, Wiktoria Elmanowska, Sandra Misztela, Anna Kaczmarek, Natalia Paździo, Julia Piasecka, Agnieszka Sulińska, Psychological aspects of child functioning in the family in the context of changing social and educational realities based on the Family Drawing Test study
Marta Kondracka-Szala, “Taming” Popular Music in Children’s Education – theoretical-prac- tical reflections
Nilüfer Pembecioğlu, Identity, Creativity and Alienation in the Context of Child and Art
Timea Mészáros, Vilmos Vass, Developing Creativity in the Higher Education on the Rela- tionship between Community Art and Whole Child Approach
Stella Kaczmarek, Forms of treatment of psychosomatic disorders in adolescents – also through music therapy
Emilia Śmiechowska-Petrovskij, Model of visual art education for persons with blindness and practical guidelines
Joanna Gładyszewska-Cylulko, Students with visual impairments in a changing social and educational reality – areas in need of support
Anna Bieganowska-Skóra, Stereotypical image or personal brand – film as a source of knowl- edge about disability
Paweł Cylulko, Elements of children’s musical art education in typhlo-music-therapy

PART IV. PSYCHOSOCIAL DETERMINANTS AND LEGAL FRAMEWORK IN THE EDUCATIONAL CONTEXT
Nilüfer Pembecioğlu, The Hidden Impact of War on Children’s Identity and Attachment: “The Magician’s Elephant”
Rania Zachariadou, Unaccompanied minors: agency and rights
Monika Czyżewska, A school that cares for the well-being of children – victims and witnesses of domestic violence
Andrzej Chudnicki, Successes and failures of foster care reform
Katarzyna Korona, Support of the child and his education in the activities of probation officers
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska, Supporting the psychosocial potential of young people based on the me_HeLi-D project
Anna Gaweł-Mirocha, Virus in the crown – the social situation of peer-rejected children in the school space versus the COVID pandemic 19
Anna Nitecka, Why do our children eat garbage – determinants of eating behavior
Reviewers and procedure of reviewing
Indexing in data bases

Skip to content